Gry w Linuxie

Drukuj

linux gryWiele osób twierdzi, że nie przejdzie na Linuxa, gdyż nie ma dla niego gier. Nic bardziej mylnego. W istocie jest mało gier dedykowanych typowo Linuxowi, nie mniej dzięki umiejętności Linuxa do uruchamiania programów przeznaczonych dla innych OS ten podział się zaciera.
W poniższym arcie zostaną zamieszczone informacje jak tego dokonać. Instrukcja jest oparta na dystrybucjach bazujących na Debianie (np: Ubuntu, KUbuntu, Knoppix, Debian, etc). W innych dystrybucjach cały proces przebiega podobnie z drobnymi różnicami (inny manager pakietów, np: yum).
W związku z różnicami nie tylko wśród dystrybucji ale także między różnymi managerami okien (Gnome, KDE 3.5, KDE 4.0, itp) instrukcje będziemy wydawać z konsoli. Jednocześnie udowodnimy, że konsola nie gryzie ;)

W pierwszej kolejności potrzebny jest system symulujący odpowiednie środowisko. Takim systemem jest Wine. Instalacja Wine jest banalnie prosta. Wystarczy otworzyć konsolę i wydać polecenie:
sudo apt-get install wine
Po podaniu hasła potwierdzającego, że mamy uprawnienia by cokolwiek instalować w systemie zostanie pobrany i automatycznie zainstalowany symulator środowiska Windows.
W związku z tym, że praktycznie wszystkie gry w środowisku Windows wymagają DirectX należy zainstalować ten dodatek. W tym celu pobieramy odpowiedni plik ze strony Microsoft i zapisujemy go np na pulpicie.
Teraz jeszcze 2 biblioteki, które zapiszemy w katalogu ~/.wine/drive_c/windows/system32
Pierwsza to mscoree.dll
Druga to streamci.dll potrzebna do uruchamiania gier działających przez internet.

Czas na konfigurację.
w tym celu wydajemy z konsoli polecenie: winecfg
Otworzy się okno z ustawieniami konfiguracyjnymi Wine (jeśli go nie widzimy, należy zminimalizować konsolę).
W oknie konfiguracyjnym Wine, w zakładce "Aplikacje" ustawiamy system operacyjny jaki ma być symulowany. Najpopularniejszym jest WindowsXP, dlatego sugeruję wybranie właśnie jego ewentualnie Windows2000.
Kolejna zakładka to "Dyski". Tu użyjemy przycisku "Automatyczne wykrywanie".
Kolejny krok to przygotowanie do instalcji DirectX. W tym celu przechodzimy na zakładkę "Biblioteki" i w polu "Nowa reguła dla biblioteki" wpisujemy d3d8 a następnie klikamy przycisk 'Dodaj'. Pojawił się nowy wpis. Klikamy na nim i naciskamy przycisk 'Edytuj'. Pojawi się nowe okno, w którym zaznaczamy opcję 'Tylko wbudowana (Wine)', a następnie zamykamy okno poprzez kliknięcie na przycisk 'Ok'. Wine został skonfigurowany, tym samym można zamknąć jego okno zatwierdzając zmiany. W tym celu klikamy na widoczny na dole przycisk 'Ok'

Czas na edycję rejestru Windows ;)
W konsoli wydajemy polecenie 'sudo kate ~/.wine/user.reg'. Jeśli zamiast otwarcia pliku otrzymamy komunikat:
'Program kate nie jest obecnie zainstalowany. Można go zainstalować wpisując: sudo apt-get install kate'
wykonujemy w konsoli sugerowane polecenie czyli w tym wypadku 'sudo apt-get install kate'.
Kolejny krok to edycja stosownego wpisu. Dlatego też w oknie Kate wyszukujemy zapis DllOverrides i poniżej wcześniej dodanego przez nas wpisu d3d8 dodajemy poniższy kod:

"d3d9"="builtin"
"d3dim"="native"
"d3drm"="native"
"d3dx8"="native"
"d3dxof"="native"
"dciman32"="native"
"ddrawex"="native"
"devenum"="native"
"dinput"="builtin"
"dinput8"="builtin"
"dmband"="native"
"dmcompos"="native"
"dmime"="native"
"dmloader"="native"
"dmscript"="native"
"dmstyle"="native"
"dmsynth"="native"
"dmusic"="native"
"dmusic32"="native"
"dnsapi"="native"
"dplay"="native"
"dplayx"="native"
"dpnaddr"="native"
"dpnet"="native"
"dpnhpast"="native"
"dpnlobby"="native"
"dsound"="builtin"
"dswave"="native"
"dxdiagn"="native"
"mscoree"="native"
"msdmo"="native"
"qcap"="native"
"quartz"="native"
"streamci"="native"


Po dokonaniu modyfikacji zapisujemy plik i przystępujemy do instalcji DirectX. W tym celu zamykamy lub minimalizujemy wszystkie aplikacje zasłaniające pulpit, a następnie uruchamiamy kliknięciem (lub dwu klikiem, zależnie jak sobie skonfigurowaliśmy nasz system) instalator DirectX, który wcześniej ściągnęliśmy. Dalej instalacja przebiega identycznie z tą w Windows.

Dzięki temu zabiegowi większość nie tylko gier, ale także aplikacji użytkowych, a przeznaczonych dla Windows będzie mogła zostać uruchomiona w naszym środowisku myśląc, że uruchamia się w WindowsXP Home ;)